Förhållandet mellan den digitala och fysiska butiken har förändrats. Enligt en färsk undersökning av Google har tre nya realiteter i detaljhandeln konstaterats: Internet driver trafik till den fysiska butiken; Mobilen driver till den fysiska butiken; Konsumenternas nya sätt att handla kräver en helhetssyn på den digitala och fysiska butiken.
Genom att koppla den fysiska butiken till digitala verktyg och strategier kan vi möta kundernas köpmönster och erbjuda en bättre kundupplevelse.
Vi tittar på teknik som kan användas i butikerna och tekniken kan stödja övriga verksamheten, marknadsföringen och inte minst, hur den kan ligga till grund för en mer effektiv affärsmodell.
Vi kopplar det också till den alltid lika viktiga affärsnyttan – för att säkerställa att våra satsningar har potential att skapa lönsamhet.
Digital försäljning– Att arbeta med moderna tekniker för att möta kundernas köpmönster.
Digital transformation– Att anpassa affärsmodellen utifrån den nya tekniken
Den digitala butiken– Att använda teknik för en bättre kundupplevelse
Den digitala verksamheten– Att använda teknik för att effektivisera verksamheten
Digital marknadsföring– Att driva trafik till butik med inbound marketing.
Vi har bjudit in företag som har börjat med digitalisering av sin butik/verksamhet och berättar om deras lösningar och erfarenhet.
Omfattning
3 timmar föreläsning på ett lärcenter samt hemuppgift/hemmastudier (3 timmar)
Kursen genomförs två gånger med liknande innehåll.
Kursledare
Hanna-Karin Grensman från ZoCom AB.
Den 19 november medverkar Västra Götalands Husvagnsskrot AB och berättar om sin app för lagerhållning och Garnaffären.se om sin resa från fysisk handel till E-handel.
Kursledaren kommer vara på plats i Uddevalla (Högskolecentrum Bohuslän) men utbildningen livesänds till