Små och medelstora företag inom besöksnäring och handel ska stärka sin digitala kompetens. Det var målet med WestKomp 0.1, ett projekt som omfattade över 600 västsvenska företagare och anställda i Uddevalla, Lidköping, Borås, Trollhättan, Vänersborg, Falköping och närliggande kommuner.
Många av företagen som deltagit har angett att de behöver utveckling inom marknadsföring och affärsutveckling, men även e-handel och användning av digitala plattformar. Satsningen ska samtidigt stärka de anställdas ställning på arbetsmarknaden.
Handel och besöksnäring är två strategiskt prioriterade näringsområden i Västra Götaland och digitaliseringen ses som en viktig del för att dessa näringar ska kunna bli mer konkurrenskraftiga.
WestKomp 0.1 är ett projekt finansierat av Europeiska Socialfonden med en totalbudget på 7,8 milj. kronor. Projektet drevs på uppdrag av och i samverkan med Tillväxtavdelningen/Vuxenutbildning Uddevalla, Campus Västra Skaraborg, Borås Vuxenutbildning, Kunskapsförbundet Väst och Falköping Lärcenter. Insatserna och projektmedlen administreras av Westum, en nätverksorganisation av lärcentrum och vuxenutbildningar i Västsverige.
Projektet pågick mellan 1 april 2018 och 30 juni 2020. Under sommar 2018 genomfördes en fördjupad behovsanalys bland deltagande företag. Resultatet blev projektets kursutbud (se utbildningsplan 2018-2020) med kortare och längre utbildningsinsatser inom olika områden som erbjöds projektdeltagarna kostnadsfria från höst 2018 till vår 2020.